הייתה לכם שריפה בבית או בבניין, ויש לכם ביטוח?
מה השלב הבא, איך דואגים שתקבלו את מלוא זכויותיכם, ואיך תקבלו את חברת השיקום המתאימה?
במאמר זה נסביר את התהליך, אך יש לזכור, כי חברות ביטוח מתנהלות מעט שונה זו מזו ויש לברר את כל הפרטים בצורה מסודרת מול סוכן הביטוח או מול חברת הביטוח עצמה.
השלב הראשוני הוא הדיווח על האירוע דרך סוכן הביטוח או מול חברת הביטוח – "פתיחת קריאה".
אם הבית הוצף בעקבות מאמצי הכבאים ייתכן שבשלב זה, תקבלו כבר מענה ראשוני, וחברת הביטוח תשלח או תאשר לכם להזמין ניקיון חירום.
השלב הבא, הוא הזמנת שמאי להעריך את ממדי הנזק. תוכלו להזמין שמאי פרטי מטעמכם בנוסף לשמאי של חברת הביטוח (מומלץ – אך כמובן הדבר כרוך בתשלום לשמאי).
השמאי של חברת הביטוח עשוי להגיע בעצמו או לשלוח אנשי מקצוע מטעמו – קבלני שיקום ולעתים מהנדס, שיעריך מהן העבודות הנדרשות לשיקום הבית.
לאחר מכן, השמאי יעביר לחברת הביטוח את אומדן הנזקים בצורה מפורטת. על פי רוב, חברת הביטוח תקבל את המלצות השמאי במלואן (בניכוי השתתפות עצמית). אם הזמנתם שמאי פרטי, הוא יוכל לדון בשמכם עם חברת הביטוח, ולעתים להעלות את הערכת השווי לטיפול בנזק.
כאשר מדובר בנזק מינורי, חברת הביטוח לרוב תעביר את התשלום הישר לחשבון הבנק שלכם, ואתם תתמודדו מול הקבלן שהופנה אליכם ע"י השמאי – או מול כל איש מקצוע שתבחרו.
כאשר מדובר בנזק רציני יותר, חברת הביטוח תפנה אליכם את חברת השיקום שנתנה להם את הצעת המחיר המתאימה ביותר לטעמה. כך יש לכם את מסגרת התקציב וגם איש מקצוע.
אם תבחרו לעבוד עם חברת השיקום של חברת הביטוח, תקבלו את הסכום במלואו (לפי מה שאושר – בעגה המקצועית "כינון"), לפי התקדמות העבודה, כנגד הצגת חשבוניות לחברת הביטוח.
אם תחליטו לבחור חברת שיקום או קבלן אחר, או אם תחליטו מסיבה זו או אחרת לוותר על השיקום, תוכלו לקבל את הסכום באופן חלקי (בעגה המקצועית – תקבלו את ערך ה"שיפוי" במקום "כינון").
תמחור נמוך מדי של העבודה יזכה את הקבלן בעבודה, אך יחייב אותו לעבוד בסטנדרט נמוך, יגרום לו "לגרור רגליים" וימנע ממנו להשלים את העבודה כראוי.
חברתנו מוכרת ע"י רוב חברות הביטוח והשמאים, אך אינה עובדת תחתיהם באופן קבוע.
מצב זה מאפשר לכם את השקט הנפשי, כאשר אנחנו מגישים לחברת הביטוח הצעת מחיר היא חפה מאינטרסים ומטרתה האחת – לעשות את העבודה המקצועית ביותר, ברגישות ובנעימות, במחיר הנכון.